mandag 27. august 2012

En dag i livet.

"Jeg sitter i flyet. Jeg kjenner det ta av og lette fra bakken. Så bærer det av sted, på nytt. Av sted på nye eventyr. Jeg prøver å få blund på øyet, men roen vil ikke komme. Tankene flyr gjennom hodet....
Plutselig bærer det nedover og den store verden venter! Er jeg klar?
Noen timer senere flyr landskapet fordi. Jeg sitter og stirrer ut av vinduet. Wow, så vakkert det er. Idyllen slår mot meg! Så bærer det av toget, på en buss, av bussen og så på et tog igjen. Inntrykkene velter innover og bildene presser på netthinnen.
Endelig er jeg fremme. Svett og sliten, drassende på to kofferter og 14 timer på reise er endelig over.
Smask her og smask der. Franske folk er sofistikerte og høflige. Så bærer det inn i herskapshuset som jeg skal bo i! Hvem som er hvem og hva som er opp og ned er litt usikkert. *Forvirrende*.
Jeg får tildelt et veldig koselig, lite rom. Mitt rom, mitt hjem for året.
Vi sitter og spiser middag. Vinden suser i trærne. Kl. er ni, og jeg sitter i t-skjorte. Salaten er god og tomatene bugner over. Humøret rundt bordet er bra, og praten går lett. Men på et språk som ikke er mitt.
Jeg legger hodet tilbake og hviler det på puten. Vinduet er åpent og lydene fra gaten der nede når meg. Nye, fremmede lyder. Smilet brer seg. Ja, det er mye rart, og jeg skjønner at det kommer til å bli vanskelig. Men det kommer også til å bli supert. Et helt fantastisk år!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar